Marzec w TPB rozpocznie się czwartą premierą sezonu artystycznego 2022/23 – „Stellą Walsh. Najszybszą osobą świata” w reżyserii Jana Jelińskiego.
Stella Walsh (Stanisława Walasiewicz) przychodzi na świat w 1911 roku w Wierzchowni, by rok później razem z matką wyemigrować do Stanów Zjednoczonych. Już jako nastolatka odnosi sukcesy w zawodach sprinterskich, a w 1932 roku zdobywa złoto na olimpiadzie w Los Angeles na dystansie 100 metrów, w 1936 - srebro na olimpiadzie w Berlinie. Po zakończeniu kariery zajmuje się trenowaniem młodzieży. 4 grudnia 1980 roku w trakcie napadu Stella Walsh zostaje śmiertelnie postrzelona przez jednego z napastników. Przeprowadzona sekcja zwłok wykazuje, że Stella była osobą interpłciową. Wyniki sekcji wywołują transfobiczne śledztwo, którego stawkę stanowią zdobyte medale i ustanowione rekordy. Stelli zarzuca się świadome oszustwo i zajmowanie miejsca „prawdziwym kobietom”. Media obiega nagłówek „STELLA WAS FELLA” („Stella była chłopakiem”).
Twórcy spektaklu tworzą biograficzną fikcję o postaci Stelli Walsh, wychodząc od tego, czego o niej nie wiemy, co pozostaje tematem domysłów i spekulacji. Z czym mierzyła się Stella? Jakie znaczenie dla jej decyzji o utrzymaniu w tajemnicy swojej interpłciowości miało dorastanie w konserwatywnym, katolickim domu? Czy eksplorowała swoją nienormatywną tożsamość płciową i seksualną? Głównym tematem opowieści twórcy czynią doświadczenie dyskryminacji osoby interpłciowej. Dyskryminacji, która zaczynać się może już w domu rodzinnym i w gronie najbliższych osób. Spektakl jest zaproszeniem do snucia empatycznej fantazji sojuszników osób interpłciowych. Historia Stelli opowiadana z takiej perspektywy staje się gestem sprzeciwu wobec medialnego śledztwa, którego padła ofiarą.
Premiera „Stelli Walsh. Najszybszej osoby świata” odbędzie się w piątek, 3 marca o godz. 19.00 na małej scenie TPB. Pokaz przedpremierowy odbędzie się w czwartek 2 marca o godz. 19.00, zaś pokazy popremierowe zaplanowane zostały na 4 marca o godz. 19.00 oraz 5 marca o godz. 18.00.
Kolejne pokazy spektaklu zaplanowane są na 21 i 22 kwietnia o godz. 19.00 oraz 23 kwietnia – o godz. 18.00.
Marcowe propozycje dla najmłodszych widzów
Także w marcu na deski TPB powrócą dwie bajki – „Plastusiowy Pamiętnik” w reżyserii Leny Frankiewicz oraz „Pchła Szachrajka” w reżyserii Łukasza Gajdzisa. „Plastusiowy Pamiętnik” to historia nieporadnego, pomarańczowego ludzika, którego do życia powołała Maria Kownacka. Przygody piórnikowych mikrusów będą dla dzieci zajmującą przygodą, pełną humoru i mądrości. Przedwojenny tekst Kownackiej stanie się na deskach teatru uniwersalną opowieścią o przyjaźni, która nieraz zadziwi publiczność, zapraszając ją do krnąbrnego świata nicponi i hultajów, kleksów, Gumki Myszki i Tosi. Druga z bajek – „Pchła Szachrajka” to niezwykle angażująca adaptacja znakomitego tekstu Jana Brzechwy, która wprowadza najmłodszą widownię w bajkowy świat oparty na nieposkromionej wyobraźni. To tutaj właśnie przesunięcie kartonowego pudełka w mgnieniu oka pozwala dostać się do magicznej rzeczywistości, w której zwykła łyżka może przemienić się miecz, a pchła osiągnąć rozmiary słonia.
Wrześniowe pokazy „Plastusiowego Pamiętnika” odbędą się w czwartek 9 marca i piątek 10 marca o godz. 10.00 oraz w sobotę 11 marca o godz. 16.00 na małej scenie TPB.
Pokazy „Pchły Szachrajki” odbędą się również na małej scenie TPB w czwartek 16 marca i piątek 17 marca o godz. 10.00 oraz w sobotę 18 marca – o godz. 16.00.
Ostatnie dni marca (i pierwszy dzień kwietnia) należeć będą do Anny Smolar i Anity Sokołowskiej
Jako pierwsze powrócą „Oficerki. O policji. Fantazja oparta na faktach” – spektakl współtworzony przez TPB i Komunę Warszawa, który jest swoistą fantazją opartą na faktach i świadectwach. To forma zderzenia wyobrażeń i stereotypów przeciętnego cywila z opowieścią kobiet na co dzień funkcjonujących w zmaskulinizowanym świecie, kobiet zdających sobie sprawę z ważności stawiania granic, egzekwujących reguły, panujących nad emocjami, dbających o porządek bez względu na okoliczności, stojących murem za mundurem, który to – jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki – sprawia, że ze zmęczonych, zapracowanych, ambitnych, radosnych czy pokręconych kobiet stają się nosicielkami państwowego monopolu przemocy. Bo czymże jest dla nas policjantka? Strażniczką sprawiedliwości, figurą systemowego zła i opresji państwa, opiekunką, zdrajczynią kobiecej sprawy, ofiarą dyskryminacji – czy potrafimy oddać głos jej samej – zakładniczce naszej wyobraźni?
Pokazy „Oficerek. O policji. Fantazji opartej na faktach” odbędą się we wtorek 28 marca oraz w środę 29 marca o godz. 19.00 na małej scenie TPB.
Przełom marca i kwietnia należeć będzie do debiutu reżyserskiego Anity Sokołowskiej – „Komediantki” Władysława Reymonta. Ta sceniczna adaptacja to prosta, przepełniona emocjami, sentymentalna wręcz opowieść o miłości i nienawiści do teatru. Jej forma bazuje na ruchu, poprzez który wyraża się pęd, szaleństwo jednostki, podejmowane w jej życiu ryzyko i niejednoznaczność istnienia w świecie zarówno fizycznym, jak i duchowym. Obudowany tym ruchem trzon opowieści ma jednocześnie być formą zabawy teatralnej i zapisem kondycji zarówno teatru i jego aktorów, jak i nas samych. W ten sposób „Komediantka” staje się historią o potrzebie uwalniania emocji, pewnego rodzaju katharsis. To żywy obraz siły twórczej i energii płynącej z teatru, dzięki której w każdym z bohaterów-artystów wciąż tli się nadzieja na zmianę, żyje wiara w pasję, której już samo posiadanie jest wygraną, to wreszcie siła napędowa, która nie pozwala się poddać i motywuje do podejmowania działania.
Pokazy „Komediantki” odbędą się w piątek 31 marca oraz w sobotę 1 kwietnia o godz. 19.00 w Teatrze Kameralnym w Bydgoszczy.
Kwietniowa podróż w głąb nowego, nieznanego dramatu noblisty – Witoldo Gombrowicza
W połowie kwietnia na widzów czekać będzie podróż do „Ameryki” Julii Holewińskiej i Tomasza Szerszenia. Inspiracją dla „Ameryki” jest wyzwolicielskie spojrzenie, oparte na oduczaniu się oczywistości, podważaniu świętości, odkrywaniu skrytej przemocy i opresji wpisanej w naszą kulturę oraz system społeczno-ekonomiczny. Centralną postacią tej opowieści jest Witoldo Gombrowicz – argentyński pisarz, noblista, uciekinier z polskości, który zabiera widzów w podróż po ukochanej Ameryce Południowej i jednocześnie w głąb swojego nowego, nieznanego dramatu, którego głównymi bohaterami staną się: Kolumb, Maradona, Isaura i Amazonia. W ich opowieściach Ameryka staje się przestrzenią dla nowych utopii i codziennych rewolucji, które zachodzą tam znacznie wcześniej i gwałtowniej niż w Polsce. Polska bowiem przegląda się w Ameryce niczym w lustrze – i na odwrót.
Pokazy „Ameryki” odbędą się w czwartek 13 kwietnia, piątek 14 kwietnia oraz w sobotę 15 kwietnia o godz. 19.00 na małej scenie TPB.
Spacer po wyimaginowanej wystawie prac Kazimierza Malewicza
Kwietniowy repertuar TPB zakończą pokazy spektaklu inspirowanego książką Marcina Wichy o tym samym tytule -„Kierunek zwiedzania” w reżyserii Aleksandry Bielewicz. To próba spaceru po wyimaginowanej wystawie prac Kazimierza Malewicza, pełnej niejasności, prób wyjścia poza martwe kanony, uwolnienia się od imitacji – tak, jak Malewicz wykonał radykalny gest, malując w 1915 roku „Czarny kwadrat na białym tle”. Każda rewolucja wymaga jednak ofiary, a każdy postęp wynika z historii upadku człowieka, który pomimo lęków, podejmuje walkę o to, w co wierzy.
Pokazy „Kierunku zwiedzania” odbędą się w sobotę 29 kwietnia o godz. 19.00 oraz w niedzielę 30 kwietnia o godz. 18.00 na małej scenie TPB.
Bilety na spektakle repertuarowe są dostępne na stronie internetowej Teatru Polskiego w Bydgoszczy w zakładce „KUP BILET ONLINE”. Bilety można także zakupić w kasie biletowej Teatru (wejście od strony Parku Kochanowskiego, od ul. 20 stycznia 1920 r.) w godzinach jej otwarcia, tj. od środy do piątku od 14.00 do 18.00.
Napisz komentarz
Komentarze