„Czerwony kapturek” – na otwarcie czerwcowego repertuaru
Przedwakacyjną propozycją TPB dla młodszej części widowni będzie „Czerwony Kapturek” w reżyserii Wojciecha Farugi. To muzyczna opowieść o dziewczynce podróżującej przez las do swojej chorej babci, gdzie spotyka głodnego i przebiegłego wilka. Ludowa baśń doczekała się niezliczonych wersji, jednak najczęściej interpretowano ją jako ostrzeżenie przed zagrożeniami czającymi się w obcym świecie. Twórcy bydgoskiego przedstawienia pozostają z dala od archaicznej wizji wychowawczej i zbędnego moralizatorstwa. W muzycznej oprawie spektakl przybierze kształt dynamicznej i przewrotnej opowieści o strachu i odważnym stawianiu mu czoła. To również opowieść o bezinteresownej pomocy i o dobru, które ostatecznie zawsze wygra ze złem. Tekst wzbogacony został o zabawne piosenki, które będą atrakcyjne dla całych rodzin, nauczycieli i pedagogów.
„Czerwony Kapturek” powróci na bydgoską scenę prosto na Dzień Dziecka 1 czerwca. Kolejne pokazy odbędą się 2 i 3 czerwca oraz 11 i 12 czerwca, na Małej Scenie TPB.
„Nic o nas bez nas”
Spektakl „Nic o nas bez nas” inspirowany dokumentalną twórczością Krzysztofa Kieślowskiego opowiada o niewidzialnej pracy fizycznej ludzi, którzy na co dzień są pomijani, dopóki nie wydarzy się jakaś tragedia, na przykład śmierć w kopalni albo nie dojdzie do strajku.
Pracownice tkalni co dwie godziny odchodzą od maszyn i wykonują ćwiczenia fizyczne. Ich ciała muszą pozostać sprawne, by mogły szyć spodnie i sukienki dla całego kraju. Górnik dostaje wypłatę, idzie spłacić długi w sklepie i w banku i czeka na kolejny miesiąc i kolejną wypłatę. Baletnica nie narzeka na to, że zmuszono ją do niemożliwego, bo to przecież była jej decyzja. Kobieta sprzątająca dom cieszy się na swoją jedną przerwą, bo może wypalić papierosa, którego nawet nie potrafi palić. Gruziński reżyser – Data Tavadze – podąża za historiami pojedynczych postaci i śledzi je „czułym okiem” próbując ukazać absurdy zmechanizowanego świata pełnego biurokracji, przemocowej dyscypliny i struktur władzy nie do zniesienia. Jak radzimy sobie z bezsilnością? Jak odnaleźć w sobie sprawczość? Czy można protestować częściej niż co półtora roku? I w końcu co o rzeczywistości można opowiedzieć jeszcze w teatrze?
Czerwcowe pokazy odbędą się na auli I Liceum Ogólnokształcącego w Bydgoszczy, przy Placu Wolności 9 w dniu 4 i 5 czerwca o godz. 19.00.
Podróż na „Srebrny glob” na zakończenie sezonu artystycznego TPB
Jeszcze przed przerwą wakacyjną Teatr Polski w Bydgoszczy zaprosi na spektakl „Srebrny glob” w reżyserii Michała Buszewicza, który inspirowany jest powieścią Jerzego Żuławskiego pt. „Na srebrnym globie: Rękopis z Księżyca” oraz „Zwycięzca”.
Pięciu śmiałków, umieszczonych w pocisku-kapsule kosmicznej, wyprawia się na księżyc. Spodziewają się oni dotrzeć na niewidoczną stronę planety i stworzyć tam świat lepszy niż ziemski. Jednakże odcięci od łączności z ojczystą planetą i pozostawieni sami sobie dają początek plemieniu księżycowemu dalekiemu od ich marzeń.
Spektakl „Srebrny glob” przymierza się do wielkich narracji o zdobywcach, zwycięzcach i zbawicielach. Opowiada o próbach odcięcia się od ziemskich błędów i mimowolnym ich powtarzaniu. Przeciwstawia im narrację o chęciach, próbach i nieporadnościach, które swoje słabości próbują maskować wielkimi gestami.
Michał Buszewicz o spektaklu: „Na srebrnym globie” - młodopolskie science fiction Jerzego Żuławskiego jest dla nas pretekstem dla przetestowania możliwości zaczynania od nowa z czystą kartą. Czy wyprawa na księżyc pozwoli na uniknięcie tego co dręczy nas na ziemi? Czy można zostawić za sobą wszystkie ziemskie błędy i na "srebrnym globie" nie popełnić ich ponownie?
Czerwcowe pokazy odbędą się 24, 25 oraz 26 czerwca o godz. 19.00 w pawilonie przy ul. Gdańskiej 47a.
Bilety na spektakle repertuarowe są dostępne na stronie internetowej Teatru Polskiego w Bydgoszczy w zakładce „KUP BILET ONLINE”. Bilety można także zakupić w kasie biletowej Teatru (wejście główne od ul. 20 stycznia 1920 r.) w godzinach jej otwarcia, tj. od środy do piątku od 14.00 do 18.00.
Napisz komentarz
Komentarze