Obok dokumentalnych premier tego roku nagradzanych już na innych festiwalach ("Beksińscy. Album wideofoniczny", "Najbrzydszy samochód świata", „Opera o Polsce”) w programie festiwalu znalazły się nowohoryzontowe produkcje fabularne („Serce miłości”), filmowe eksperymenty („Theatrum magicum” w sekcji Portrety bydgoskie) a także powroty do klasyków (Wajda, Karabasz, Wiszniewski). Nagrody Otwartego Oka otrzymają Piotr Stasik, Marcin Borchardt a Nowe Oko w Bydgoszczy odbierze Grzegorz Szczepaniak.
Festiwal rozwija się dynamicznie z roku na rok i łączy analogową przeszłość z technologiczną przyszłością. Każdy dzień festiwalu to międzypokoleniowe zderzenie pomiędzy spojrzeniem młodych i starszych twórców. PRZEŹROCZA składają hołd mistrzom przeszłości, ale jednocześnie przedstawiają nowohoryzontowe obrazy przełamujące kolejne granice sztuki filmowej.
- Tacy twórcy jak bydgoszczanin Kazimierz Karabasz byli rewolucjonistami swoich filmowych czasów. Obecnie traktowani są jako tradycjonaliści - mówi organizator festiwalu Krzysztof Nowicki. - Sztuka filmowa przekracza kolejne granice a przed nami stają kolejni rewolucjoniści. Ten festiwal jest właśnie o tych, którzy kreowali nowe kierunki filmowe kiedyś i tych, który kreują je teraz.
W związku z nadchodzącą pierwszą rocznicą śmierci Andrzeja Wajdy festiwal składa hołd wielkiemu mistrzowi kina. Przez kilka tygodni na dziedzińcu WiM Biblioteki Publicznej w Bydgoszczy będzie można oglądać wystawę przedstawiającą twórczość Andrzeja Wajdy od pierwszego do ostatniego filmu. Po otwarciu wystawy 22 września PRZEŹROCZA zapraszają także na film dokumentalny o Andrzeju Wajdzie zrealizowany przez bydgoskich twórców Macieja Cuske i Marcina Sautera, którzy po pokazie opowiedzą o swoich wspomnieniach z pracy z mistrzem.
To nie jedyny lokalny akcent festiwalowy. W sekcji Portrety bydgoskie znalazł się eksperyment filmowy „Theatrum magicum” zakwalifikowany do konkursu Inne spojrzenie na festiwalu w Gdyni. Film zrealizowany przez bydgoską grupę artystyczną Czarny Karzeł zostanie pokazany w zestawie z dokumentem „Za miłość, przyjaźń i Czarnego Karła” (reż. Krzysztof Nowicki, KolorOFFon), dzięki czemu stanie się pretekstem do rozmowy o samym Czarnym Karle i jego bydgoskich działaniach artystycznych.
Ważnym elementem festiwalu są spotkania z twórcami. Podczas każdego z pięciu festiwalowych dni będzie można porozmawiać z reżyserami prezentowanych filmów. W tym roku gośćmi festiwalu będą: Marcin Borchardt, Grzegorz Szczepaniak, Piotr Stasik, Łukasz Ronduda, Marcin Giżycki, Mikael Lypinski, Marcin Sauter, Maciej Cuske i Stanisław Cuske.
PRZEŹROCZA nie zapominają o najmłodszych i zapraszają także na warsztaty i pokazy dla dzieci w ramach sekcji Przeźrocza dzieciom (sobota 30.09 oraz niedziela 1.10).
PRZEŹROCZA FESTIWAL FILMOWY – PROGRAM:
22 września (piątek) - PROLOG
(WiM Biblioteka Publiczna w Bydgoszczy, klub Mózg)
• Godz. 18.00: „ANDRZEJ WAJDA 40/90” - otwarcie wystawy plenerowej
Dziedziniec WiM Biblioteki Publicznej w Bydgoszczy.
Prelekcja: prof. Piotr Zwierzchowski.
Wystawa czynna od 22.09 do 12.10.
Organizatorzy wystawy: Stowarzyszenie Koloroffon, WiM Biblioteka Publiczna w Bydgoszczy, Filmoteka Narodowa, Polski Instytut Sztuki Filmowej.
• Godz. 18.30: „Andrzej Wajda: Róbmy zdjęcie!" – film dokumentalny, 2008, 54 min
Reż. Maciej Cuske, Thierry Paladino, Marcin Sauter, Piotr Stasik.
Sala projekcyjna WiM Biblioteki Publicznej w Bydgoszczy.
Spotkanie autorskie: Maciej Cuske, Marcin Sauter.
• Godz. 21.00: „Desert Coffee” reż. Mikael Lypinski
Film dokumentalny, 2017, 53 min.
Projekcja w klubie Mózg.
Spotkanie autorskie po pokazie.
Mikael Lypinski
Slab City to osada na pustyni w południowej Kalifornii. Mieszkańcy żyją bez bieżącej wody i prądu, przy lotniczej bazie amerykańskiej armii. Rob nie znosi kawy, ale codziennie wstaje o 6 rano, żeby przygotować kawę dla kilkunastu stałych bywalców swojej kawiarni - "ostatniego bastionu wolności w Ameryce".
PROGRAM GŁÓWNEJ CZĘŚCI FESTIWALU:
28 września (czwartek) / MCK Bydgoszcz
• Godz. 18.00 „Andrzej Wajda. Kadry szczególne” - otwarcie wystawy fotosów i programów z filmów Andrzeja Wajdy, kolekcja Adama Piaseckiego
Przestrzeń wystawowa w Miejskim Centrum Kultury w Bydgoszczy.
Wystawa czynna do 15.10.
• Godz. 18.15 - Portrety bydgoskie: „Intensywność patrzenia”
Film dokumentalny o Kazimierzu Karabaszu, 2016, 75 min.
Reż. Andrzej Sapija.
• Godz. 20.00: „Serce miłości” film fabularny, 2017, 79 min
Reż. Łukasz Ronduda („Performer”).
Scen. Robert Bolesto („Hardkor Disko”, „Córki Dancingu”, „Ostatnia rodzina”).
Spotkanie z reżyserem po pokazie.
Pokaz przed premierą kinową.
Film prezentowany na festiwalach: Berlinale, T-Mobile Nowe Horyzonty.
„Serce miłości” to wypełniona muzyką opowieść o miłosnej relacji opartej na dominacji i podległości, w której bohaterowie nie mogą znaleźć równowagi. Sztuka jest dla nich sposobem na życie a jednocześnie ucieczką przez rzeczywistością. W ich bezkompromisowej autokreacji pojawiają się silne emocje - jedyny element, nad którym nie mają kontroli. Dwójka bohaterów tworzy egzotyczną artystyczną subkulturę skupioną na celebracji prostych, egzystencjalnych zdarzeń oraz banalnej, kapitalistycznej rzeczywistości. Pierwowzory postaci czyli Zuzanna Bartoszek i Wojtek Bąkowski (w ich rolach Justyna Wasilewska i Jacek Poniedziałek) to dwie silne osobowości, które wykreowały swój dopracowany w każdym szczególe estetyczny wszechświat, który z jednej strony jest źródłem ich siły, z drugiej niszczących konfliktów.
- Łukasz Ronduda -
29 września (piątek) / MCK Bydgoszcz
• Godz. 17.30: Marek Noniewicz - pokaz slajdów, spotkanie autorskie
Kawiarnia Szpulka, MCK Bydgoszcz.
• Godz. 18.30: polskie nagrody festiwalowe, ojciec i syn
„Przed świtem” reż. Łukasz Borowski, film dokumentalny, 2016, 27 min. - Hot Docs Canadian International Documentary w Toronto - premiera.
„Matka Ziemia” reż. Piotr Złotorowicz , film fabularny, 2014, 30 min. - Locarno (Międzynarodowy Festiwal Filmowy) - Wyróżnienie Jury Młodzieżowego / Poczdam (Międzynarodowy Festiwal Filmów Studenckich) - Nagroda dla najlepszego krótkometrażowego filmu fabularnego.
„Wyścig” reż. Stanisław Cuske, film dokumentalny, 2016, 18 min - OKFA Konin - Grand Prix.
Po pokazie spotkanie autorskie ze Stanisławem Cuske
• Godz. 20.30: Marcin Borchardt, nagroda „Otwarte oko”
„Beksińscy. Album wideofoniczny” reż. Marcin Borchardt, film dokumentalny, 2017, 80 min.
Spotkanie autorskie po pokazie.
NAGRODY: 2017 - Kraków (Krakowski Festiwal Filmowy - Międzynarodowy Konkurs Dokumentalny) - Wyróżnienie / 2017 - Sopot (Sopot Film Festival ) - Nagroda Publiczności w Konkursie Filmów Dokumentalnych.
Malarz - Zdzisław Beksiński, jego żona Zofia oraz syn Tomasz, znany radiowiec i tłumacz, stanowili rodzinę typową, a zarazem bardzo niekonwencjonalną. Jedną z obsesji ojca było filmowanie siebie i swoich bliskich. Korzystając wyłącznie z materiałów archiwalnych, przede wszystkim nakręconych przez Zdzisława, ale także z wielu innych, nigdzie dotąd nieprezentowanych, film opowiada tragiczną historię Beksińskich, która nie przestaje fascynować kolejnych polskich filmowców.
- Marcin Borchardt -
30 września (sobota) / MCK Bydgoszcz, Muzeum Fotografii
• Godz. 12.00: Przeźrocza dzieciom: „Portret sto lat temu”
Warsztaty dla dzieci w wieku 8-12 lat wraz z rodzicami.
Zdjęcia starym aparatem analogowym.
Miejsce warsztatów: Muzeum Fotografii w Bydgoszczy
Czas trwania: około 1,5 h
Zgłoszenia mailowo: [email protected]
Liczba miejsc ograniczona.
• Godz. 18.00: polskie kino dokumentalne – pozytywna energia
• „Pod żaglami” reż. Stanisław Cuske, 2016, 6 min
• „Euforia” reż. Natalia Pietsch, 2017, 16 min
• „Amerykański sen” reż. Marek Skrzecz, 2016, 26 min
• „Pierwszy Polak na Marsie” reż. Agnieszka Elbanowska, 2016, 37 min
NAGRODY:
Warszawski Festiwal Filmowy - nagroda Główna w Konkursie Filmów Krótkometrażowych
Documentary Festival Eindhoven "DOCfeed" - nagroda dla najlepszego krótkiego filmu dokumentalnego
Gdańsk DocFilm Festival "Godność i Praca" - Nagroda Publiczności
• Godz. 20.00 Portrety bydgoskie: Czarny Karzeł
„Theatrum Magicum” reż. Marcin Giżycki, film eksperymentalny, 2017, 24 min
NAGRODY:
Festival Internacional de Cine Santa Cruz, Argentina, 2017 - najlepszy film eksperymentalny
Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni - oficjalna selekcja
Zrealizowany przez bydgoską grupę artystyczną Czarny Karzeł film Marcina Giżyckiego opowiada o występie iluzjonisty na deskach sceny teatralnej zamku w Łańcucie. Eksperymentalna forma łączy elementy filmu fabularnego i animacji. Magiczna opowieść o iluzji kina osadzona w czasach kiedy kina jeszcze nie było.
„Za miłość, przyjaźń i Czarnego Karła” reż. Krzysztof Nowicki, film dokumentalny, 2017, 27 min.
Spotkanie autorskie po pokazie obu filmów.
1 października (niedziela) / MCK Bydgoszcz
• Godz. 12.00: Przeźrocza dzieciom (około 60 min)
• Pokaz slajdów dla dzieci - wiersze Juliana Tuwima.
• Pokaz filmów krótkometrażowych - „Bolek i Lolek”.
• Godz. 18.00: polskie nagrody festiwalowe, młodość bez granic
• „Cipka” reż. Renata Gąsiorowska, film animowany, 2015, 8 min
• „Pięknie się nam układa” reż. Maciej Jankowski, film dokumentalny, 2016, 27 min
• „Najpiękniejsze fajerwerki ever” reż. Aleksandra Terpińska, film fabularny, 2017, 28 min
NAGRODY:
Cannes (Semain de la Critique) - Nagroda Canal+
Koszalin (Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych "Młodzi i Film") - nagroda za krótkometrażowy film fabularny
Film opowiada o trójce młodych przyjaciół, których życie musi się nagle drastycznie zmienić w obliczu wybuchającego na ulicach konfliktu zbrojnego.
• Godz. 19.30: Wojciech Wiszniewski - klasyka polskiego dokumentu
Wprowadzenie: prof. Piotr Zwierzchowski.
• „Elementarz” (1976, 8 min),
• „Stolarz” (1976, 13 min)
Oba filmy odrestaurowane cyfrowo.
Piotr Stasik, nagroda „Otwarte oko”
• „Opera o Polsce” reż. Piotr Stasik, film dokumentalny, 2017, 41 min
Spotkanie autorskie po pokazie filmu
NAGRODY:
Krakowski Festiwal Filmowy - Międzynarodowy Konkurs Dokumentalny - wyróżnienie
Polaku, kim jesteś? Próbą odpowiedzi na to pytanie jest filmowy kolaż, który łączy materiały archiwalne i współczesne, zdjęcia dokumentalne i inscenizowane, a wśród nich doniesienia prasowe, ogłoszenia towarzyskie, oferty sprzedaży i fragmenty przemówień. Nawiązując do rodzimej tradycji dokumentu kreacyjnego w ujęciu Wojciecha Wiszniewskiego, film pokazuje różne przejawy polskości: rytuały patriotyczne i religijne, codzienne obyczaje, ale także charakterystyczne pejzaże czy intymne wspomnienia z dzieciństwa.
- Piotr Stasik (opracowanie: Koloroffon 1.09.2017) -
Napisz komentarz
Komentarze