Praca wre
Fortepian to dzieło warszawskiej firmy Krall & Seidler znajdujące się w zbiorze Kolekcji Zabytkowych Fortepianów im. Andrzeja Szwalbego (opiekuje się nią MCK w Bydgoszczy). Instrument pochodzi z około 1890 roku i został podarowany wielkiemu kompozytorowi i pedagogowi Zygmuntowi Noskowskiemu przez polski naród na 25. lecie działalności kompozytorskiej.
Tu możecie zobaczyć jak konserwatorzy omawiają stan zachowania tego fortepianu oraz zakres prac nad historycznym instrumentem, które potrwają do późnej jesieni br.
W fortepianie konieczny jest remont części akustycznej, mechanizmu i obudowy. Z inskrypcji na klockach bocznych klawiatury wiadomo, że przeszedł renowację w latach 60. XX wieku w Poznaniu. W późniejszych latach nad jego elementami pracował także Andrzej Doręda wieloletni opiekun fortepianów z Kolekcji Szwalbego.
Kim był Zygmunt Noskowski?
Żyjący w latach 1846-1909, „zapomniany” warszawski kompozytor, dyrygent, krytyk, dyrektor muzyczny Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego, dyrektor artystyczny Filharmonii Warszawskiej, był także pedagogiem – wykształcił Statkowskiego, Opieńskiego, Melcera, Szymanowskiego, Karłowicza, Różyckiego, Szelutę, Fitelberga.
Słowo o I Ogólnopolskiej Konferencji Instrumentologicznej
To że zostanie ona zorganizowana w Ostromecku, jest efektem sukcesu walki o przywrócenie blasku Kolekcji Fortepianów. Instrumentolodzy, czyli naukowcy zajmujący się instrumentami muzycznymi, zgodnie uznają podbydgoską kolekcję za perłę w polskich zbiorach.
Dlatego wśród gości konferencji znajdą się tak istotne postaci jak Andrzej Kosowski, Dyrektor Instytutu Muzyki i Tańca w Warszawie, Prof. Beniamin Vogel, Współtwórca Kolekcji Zabytkowych Fortepianów im. Andrzeja Szwalbego czy Andrzej Kruszewski, Prezes Stowarzyszenia Polskich Stroicieli Fortepianów.
Będzie też Sławomir Zubrzycki, który odtworzył tajemniczy instrument zaprojektowany przez Leonarda Da Vinci. Ten znakomity pianista, klawiolinista, kompozytor oraz konstruktor instrumentów, zbudował w latach 2009-2012 własną wersję konstrukcji Leonarda da Vinci. Potem nagrał na nim koncert zarejestrowany na płycie „Viola organista – The da Vinci sound”, która stała się światową sensacją.
Wyjątkowym gościem będzie też dr hab. Honorata Stalmierska, profesor Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu. Głównym kierunkiem jej działalności artystycznej jest budowa, korekta oraz konserwacja instrumentów lutniczych. Do tej pory zbudowała ok. 100 instrumentów lutniczych (skrzypce, altówki, surdynka, viola da braccio, gitara historyczna, gitara klasyczna, skrzypce barokowe, viola da gamba basowa).
Będzie też jedna z najbardziej aktywnych popularyzatorek historii instrumentów w sieci. Klara Sielicka-Baryłka, etnografka, kustosz w Dziale Etnografii Polski i Europy Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie. Współpracowała z Google Cultural Institute, z Centrum Cyfrowe Projekt. Wikipedystka i aktywna członkini projektów OpenGLAM / GLAM-Wiki.
Napisz komentarz
Komentarze